Het jongerencollectief De Bende van Riethoven is winnaar geworden van De Zilveren Rank 2019, de jaarlijkse stimuleringsprijs van vijfduizend euro van de Stichting Kiemkracht voor personen of instellingen die zich op bijzondere wijze inzetten voor jongeren in de Kempen. De Bende van Riethoven is in het leven geroepen om de vrijetijdsbesteding van de dorpsjeugd te verruimen en te verrijken. Daartoe ontwikkelt de jongerengroep allerlei activiteiten, zoals de puzzel/spooktocht van afgelopen voorjaar en de lasergame die eind september plaatsvond. Met dit soort activiteiten wil de Bende van Riethoven de verbindende factor zijn tussen het plaatselijke verenigingsleven, gemeenschapshuis De Rietstek en de jongeren in het dorp.
Namens De Bende van Riethoven namen vijf ‘bendeleden’ de prijs in ontvangst, samen met hun jeugdcoach Niek Lenssen. Ze kregen de prijs uit handen van Piet Verhoeven, die in het kerkdorp Esbeek vergelijkbare initiatieven heeft ontplooid en Esbeek daarmee landelijke bekendheid gaf.
De uitreiking vond plaats op vrijdag 4 oktober in de Bibliotheek Bladel. Behalve het genoemde geldbedrag maakt een zilveren beeldje van de Bladelse goudsmid Anja Krekels-Stevens deel uit van de toegekende prijs.
Aanmoedigingsprijs
Naast de hoofdprijs van vijfduizend euro was er één aanmoedigingsprijs van duizend euro. Die ging naar De Barbiertjes uit Netersel. Deze jeugdvereniging zet zich al tientallen jaren in om jongeren uit Netersel en Bladel actief te betrekken bij het carnavalsfeest, in het bijzonder door hen carnavalswagens te laten bouwen. Kinderen onder de tien jaar bleven daarbij buiten beeld. Voor deze groep wil De Barbiertjes een speciale kinderafdeling opzetten om hen zo vroegtijdig te laten kennismaken met de carnavalstraditie.
De jury van De Zilveren Rank had nog een tweede aanmoedigingsprijs willen uitreiken, aan een inwoner van Bladel die een prentenboek had gemaakt met als doel kinderen ondersteuning te bieden bij rouwverwerking. Te elfder ure liet de betrokkene weten haar nominatie in te trekken omdat de druk om (in het onderwijs) een vervolg te geven aan het project te belastend zou kunnen worden.
